ELBIL = LÄGRE MILKOSTNADER?

24. feb, 2020

Utökad räckvidd på elbilen

Jag har investerat i en elgenerator på 2200W för att ha med mig i bilen så som reservdunken fungerar till din bensinbil. I morron sk jag testa hur många mil som generatorn ger om den får gå tills all bensin tar slut. 

Bakgrund
Min elbil har för litet batteri för längre resor. Renault Zoe 2016 har ett batteri på 22 KWh.
Med en full laddningen kommer jag cirka 12 mil. Är det kallt försvinner några mil ytterligare. 

Långsam laddning
Med en elgenerator som har 1-fas 230 volt och 2 220 W innebär det att det tar timmar att ladda några mil. Avsikten med elgeneratorn är framför allt att slippa att bli bärgad om krisen är framme och inga laddstationer finns inom räckhåll, när jag gör längre resor.

 
15. feb, 2020

VAD JAG TYCKER ÄR DE STORA FÖRDELARNA OCH NACKDELARNA!

FÖRDELARNA:
Den fördel jag uppskattar mest är att mina milkostnader minskar ju mer jag kör.
Det är toppen eftersom jag både vill och behöver transportera mig mycket.
En förutsättning för lägre milkostnader är att du laddar elbilen hemma. 

Sedan är det fördelen med känslan att köra en elbil. Jag åker tyst och motorn är mycket kvickare i låga hastigheter jämfört med min tidigare bensinbil med samma styrka. Vid omkörning på motorväg är känslan lika med min tidigare bensinbil. 

 

NACKDELARNA:
Min elbil har ett litet batteri som ger cirka 12 mils räckvidd. Det är struligt att åka längre resor jämfört med min tidigare bensinbil. Det krävs omfattande planering och det tar mig cirka fyra timmar att köra en längre sträcka ca 17 mil som med bensinbilen tog två timmar. 

Servicen verkar onödigt stor? Det kostade ca 4500 kr att göra 3-års service. Det tog cirka 40 minuter. Man bytte 12-volsbatteri och filter till ventilation. samt fyllde ny spolarvätska. Resten var så kallad okulär besiktning. Man tittade helt enkelt på saker för att se att allt är som det ska.

14. feb, 2020

Har nu kört elbil i 8:a månader. Det blev en tre år gammal Renault ZOE som äntligen blev min första elbil.
:)
Med allt inräknat är jag nu nere på samma milkostnad, ca 33 kr/mil som jag hade med min Subaru bensinbil. Det är alltså inte dyrare för mig att köra elbil.  

Allt beror på hur man räknar.
Enkelt uttryckt blir min elbil för mig billigare per mil ju mer jag kör. 
:)

2. apr, 2019

En reflektion - Vanligt förnuft är i själva verket högst ovanligt?
I den debatt som pågår i nyhetsmedierna kommer ibland frågan upp med att avgaserna från exmpelvis gamla bensinbilar innehåller så mycket smuts, koloxid, att de borde skrotas. Själv bor jag på landet och behöver en (ren) bil dagligen för att klara transporterna i mitt liv.

Enklare än skrotning
Själv har jag uppnått rena avgaser från min gamla bensinbil genom att koppla till en vattengasgenerator. I runda slängar kostar det 3000 kronor plus montering. (Se nedan tidigare exempel från bilbesiktningens avläsning.)

Utsläpp av koldioxid är knepigare. Gasen är oundviklig? Som ett resultat av förbränning och förening med kol och syre. Genom att vattengasgeneratorn minskar min bensinförbrukning med cirka 10% får jag dock en minskning av mina koldioxidutsläpp med 10%. Tyvärr kan jag inte bli av med dem helt på detta vis. 

Hälsar
Gunnar

30. jun, 2018

Hej igen!
Fina nyheter! :)
Nu drar bilen 0,78 liter per mil.

Genom att koppla loss batteriet har jag återställt ECU:n över natten.
På Biltema köpte jag en snabbkoppling för batteriets poler. Har nu monterat en av dem till minuspolen för enklare losskoppling. Ska fortsättningsvis koppla ur batteriet varje kväll. Så får vi se hur detta påverkar bränsleförbrukningen.